INEKE HOLZHAUS & HANNAH KOCKX - LEEM: GEDICHT & ETSEN




Leem

Hoe leg je een doodgeschoten hand neer
naast het lieve stijve paard, in zompen
omgeworpen in dit uit de tijd getilde beeld?

Sepia man, leem perst zich door de kieren
van een foto vlakbij mijn ontvankelijk blad

oker spat op windsels geslagen om
je kuiten als van een ledenpop - klei glijdt
door mijn handen uit over het papier

je oog kijkt me aan verpakt in geronnen
korsten, je hand vraagt om een lossere pose
te Passendaele, man nog met een naam.

Aarde breekt tot korrels los die zich over
het blad verspreiden, zand uit een rivier
in zakken gestapeld tot loopgravenmuur -

mijn harde pen geeft je in geveegde inkt
een hand als ik je in tedere lijnen kras.






______________________________ 
Hannah Kockx is beeldend kunstenaar; grafiek, schilderijen en kunstenaarsboeken. Haar werk is opgenomen in privé – en bedrijfscollecties in binnen- en buitenland. Ze volgde de avondopleiding Rietveldacademie en masterclasses bij o.a. Ger Lataster en Joseph Cals. Ze was jarenlang als docent verbonden aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Samen met Ineke Holzhaus maakte ze de bibliofiele uitgave Tegenlicht, Holzhaus schreef gedichten bij polymeeretsen van Hannah Kockx, later verscheen bij Azul Press de map Communie, vijf gedichten van Ineke Holzhaus bij prenten van Hannah Kockx. Voor Ineke Holzhaus: zie haar eerdere bijdrage aan Het Moment.